Agf fik racistiske tilråb under kampen mod FC Midtjylland i april. Professor Nicolaj Sivan Holst undrer sig over strafudmålinger og opfordrer til, at praksis hos klubberne ændres.
Hvad skete der?
Agf fik flere sager med racistiske tilråb fra tilskuere i den forgangne superligasæson. Det var ikke kun Agf, der fik racistiske tilråb, men også FC Midtjylland og Brøndby IF.
Hvorfor er det vigtigt for Agf?
Agf har straffet med toårige karantæner fra stadion til de personer, der er blevet identificeret for tilråb mod spillere fra FC Midtjylland og Brøndby IF. Men professor Nicolaj Sivan Holst mener, at det ikke er nok, og at praksis hos klubberne skal ændres.
Hvad kommer næste?
Østjyllands Politi har på eget initiativ selv politianmeldt de tre personer, der er blevet identificeret for racistiske tilråb. Nicolaj Sivan Holst opfordrer til, at klubberne selv politianmelder personer, der begår racistiske overtrædelser.
| Klub | Antal sager | Straf |
|---|---|---|
| Agf | 3 | 2-årige karantæner |
| FC Midtjylland | 1 | 4-årig karantæne |
Agf Hub